tag:blogger.com,1999:blog-82337613083208231842024-02-20T17:12:22.539-08:00Felsefe Terimleri“Derisini değiştirmeyen yılan ölür.” NietzscheNefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.comBlogger24125tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-78270057229357563452017-11-25T16:57:00.001-08:002017-11-25T16:57:19.168-08:00 Helenistik Felsefe<br />
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;">Kent devletlerinin sona erdiği M.Ö. 323 yılıyla, Helenistik çağın son büyük imparatorluğunun Roma’nın bir parçası olduğu M.Ö. 30 yılı arasındaki döneme Helenistik Dönem denir.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<i><span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;">Büyük İskender'den sonraki Yunan sanatı, tarihi, kültürü ile ilgili olan</span></i><span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;"> (TDK).<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;">Mantık, fizik ve etik Helenistik Felsefenin en önemli ilgi alanlarıdır.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;">Mantık, Aristoteles’ten miras alınan bir tavırla, bilgi teorisini de kapsayacak şekilde, doğru bilgiye ulaşmanın yöntemi ve felsefenin vazgeçilmez aracı olarak görülmüştür.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;">Bu dönemde filozoflar, fizik ya da varlık alanında yeni teoriler geliştirmemiştir.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;">Helenistik felsefede ön plana çıkan çalışma alanı ya da disiplin, etik olmuştur. İçinde yaşadığımız dünyayla, bu dünyadaki yaşam ve değeri temele alan bir ahlâk anlayışıdır.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;">Hellenistik dönemin en büyük ve en önemli iki Felsefi düşünce sistemi olan Epikürosçuluk ve Stoacı felsefedir.<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; line-height: 18.4px;">Stoalıların Herakleitos’un fiziğini Epiküros’un ise Demokritos'un atomcu görüşünü pek büyük bir değişiklik yapmadan benimsediğini söylemekte yarar vardır.</span></div>
Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-32183202795669112742017-11-25T16:56:00.001-08:002017-11-26T11:19:06.047-08:00İlk Çağ Felsefesi<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">M.Ö. 7. yüz yılın
sonundan başlayıp, M.S. 2. yüzyıla kadar olan dönemdeki felsefi gelişmeleri
kapsamakta ve Antik Çağ felsefesi ile aynı anlamda kullanılmaktadır.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Mitolojiden ya da
çoktanrılı dinden kopuş ve doğal olayların yine doğal nedenlerle açıklanması
gerektiği inancıyla başlamıştır.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<b><span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<b><span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Dönemin
Genel Özellikleri</span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">İlk döneminde Yunan
felsefesi hemen hemen bütünüyle dış doğaya, cisimlerin dünyasına yönelmiş olan
bir doğa felsefesidir. Bundan sonra
insana karşı uyanan ilgi klasik dönemin geniş sistemlerine yol açmıştır. Bu
sistemlerde Tanrı, insan ve doğa, bir düşünce bağlantısı içinde kavranmak
istenmiştir. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Başlangıçta doğa
felsefesi ön plandayken sonlara doğru pratik felsefe ağırlık kazanmıştır. Bilimle
felsefe hep bir arada olmuş.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<u style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt;"><br /></u></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<u style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt;">En seçkin
temsilcileri :</u><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt;">Sokrates, Platon ve Aristoteles</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; text-indent: 35.4pt;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; text-indent: 35.4pt;">İlk Çağ Felsefe
anlayışı;</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; text-indent: -18pt;">Sistemli bağımsız ve kişiseldir.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%; text-indent: -18pt;">İnanca ve sezgiye değil akla dayalıdır</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%; text-indent: -18pt;">Mitolojiye çok tanrıcılığa tepkiyi dile
getirir .</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Görünüşün, çokluğun,
ilişkilerin, oluşların ardındaki değişmez olanı arar. Buna da birlik adını
verirler.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Aristoteles’in okulunda
başlayan bilimlerin ayrımlaşma sürecinde dünya ve hayat görüşleriyle ilgili
genel sorunlarla uğraşmak felsefenin ilgi alanı olmuştur.</span></div>
Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-52704010974156422912017-11-25T16:46:00.001-08:002017-11-25T16:51:13.058-08:00 Nominalizm (Adcılık)<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Nominalizmin <span style="font-size: 12pt; line-height: 115%;">14. yüzyıl </span>felsefi düşüncesinin değişimine çok büyük etkisi olmuştur.<b> </b>Skolâstikçiler, akıl açıklama yoluyla
zihnimizde oluşan tümel kavramlara öncelik verip, bunları “tek gerçek” olarak
görürlerken; <i>Nominalistler, tümel
kavramların “objektif gerçekleri” olmadığını, gerçek olanın nesneler dünyası
olduğunu, tümel kavramların ise bu nesnelere bizim verdiğimiz adlardan ibaret
olduğunu </i>öne sürmekteydiler.<b><o:p></o:p></b></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Tümellerin
gerçekliği sorgulanmaya başlayınca, sonsuz sayıda nesnelerin oluşturduğu
fiziksel evren ve bireyler önem kazanmaya başlamıştır. Orta Çağın doğayı ve
nesneleri ikinci plana atan düşüncesi sarsılmıştır. Nominalizm, Orta Çağ
boyunca aşağı sayılan nesneler dünyasına ve doğaya karşı ilgi uyanmasına, buna
bağlı olarak da deney ve gözlemin giderek önem kazanmasına neden olmuştur.<o:p></o:p></span><br />
<br />
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><a href="http://felsefeterimleri.blogspot.com.tr/2017/11/mistisizm-gizemcilik.html" target="_blank">Mistisizm (Gizemcilik)</a>, <a href="http://felsefeterimleri.blogspot.com.tr/2017/11/skolastik-felsefe.html" target="_blank">Skolastik</a></span></div>
Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-12938125961450192462017-11-25T16:44:00.001-08:002017-11-25T16:49:55.293-08:00Mistisizm (Gizemcilik)<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<br /></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Mistisizm Orta Çağ boyunca Skolâstik’in baskısı altında gelişemeyen
ama 14. yüzyılda hızla gelişebilme olanağını bulmuş olan bir düşünce akımıdır.<b> </b><i>Mistisizm, Tanrının ne akıl ne de duyularımızla kavranamayacağını ona
ancak sezgiyle ve onu severek ulaşılabileceğini öne sürer.</i><b> <o:p></o:p></b></span><br />
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><i><br /></i></span>
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><i><a href="http://felsefeterimleri.blogspot.com.tr/2017/11/skolastik-felsefe.html" target="_blank">Skolastik</a>, <a href="http://felsefeterimleri.blogspot.com.tr/2017/11/nominalizmadclk.html" target="_blank">Nominalizm (Adcılık)</a></i></span></div>
Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-32498623420261915672017-11-25T16:41:00.002-08:002017-11-25T16:41:47.885-08:00Hümanizm<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt;"> Rönesans felsefesine
damgasını vuran düşünce akımı hümanizm olmuştur. Bu dönem felsefesi, insan
merkezli bir felsefedir. Hümanizm terimi ilk kez XIX. yüzyılda Alman
araştırmacılar tarafından kullanılmıştır. Ancak kökeni çok daha eskilere
dayanmaktadır. Humanismus sözcüğü XV. Yüzyılda İtalyanlar tarafından beşeri
bilimleri anlatmak (studias humanitatis) ve ilk çağ yazını üzerinden
uzmanlaşmış öğrenciler için kullanılmıştır.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Hümanizmin
köklerini Yunanistan’da bulduğunu söylemek bir anlamda yanlış olmayacaktır.
Yunan filozof Protagoras “Her şeyin ölçüsü insandır.” demiştir ki bu cümle
hümanizmin temel ilkelerini özetlemekte yeterlidir.<a href="file:///C:/Users/hp/Desktop/NOtlar/R%C3%B6nesans.docx#_ftn1" name="_ftnref1" title=""><span class="MsoFootnoteReference"><!--[if !supportFootnotes]--><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 12pt; line-height: 115%;">[1]</span></span><!--[endif]--></span></a> Zaten
hümanizmin esin kaynağı Eski Yunan ve Latin edebiyatı ile felsefesidir.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Hümanizm
akımı Rönesans devriyle birlikte Avrupa’da gelişmiş, başlarda din karşıtı bir
akım olarak taraftar toplamıştır. Bunun sebebi hümanizm öğretisinin
Hıristiyanlıkla çelişen Eskiçağ’ın din dışı değerleriyle yoğrulmuş Yunan ve
Latin edebiyatı ve felsefesinden besleniyor olmasıdır. İlerleyen dönemlerde Rönesans’ın
hümanist akım mensupları dinlerine oldukça bağlı Hıristiyanlar olarak
kendilerini gösterseler de bahsi geçen Yunan ve Latin edebiyatı ve felsefesi
metinlerine karşı duydukları saygıyı yitirmemişlerdir. Hatta XIV. yüzyıl
sonralarında hümanizm öğretisinin tamamıyla bu metinlerin temel alındığı
gramer, şiir, tarih ve ahlak felsefesi içeren bir öğreti haline geldiği
söylenebilir.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Hümanizmin
temellerini XIV. yüzyıl edebiyatçısı Francesco Petrarca atmıştır. Petrarca,
klasik kültüre ulaşmanın temel aracının dil öğrenimi olduğunu söylemiştir. Kendisi,
Sokrates’in “Kendini bil” sözünü benimsemiş, bunu başarmaya çabalamıştır.
Petrarca’nın eski metinlere olan bu ilgisi bu metinlere genel bir ilgi
uyandırdı. İnsanlar bu metinleri okuyup taşıdıkları ruhu canlandırmaya
çalıştılar ve bu da temel hatlarıyla hümanizm akımını oluşturdu.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Hümanizmin
insani değerlere odaklanması ise Aydınlanma Çağı’nda gerçekleşmektedir. Rönesans
çağının insanı; düşünen, kendine dönük, kendini inceleyen, soran, yargılayan ve
kendi öz yargılarını özgürce ortaya koymaya çalışan insandır. Kendini bütün
dogmalardan ve ön yargılardan arındırma çabasındadır. Aydınlanma sürecine giden
bu yolda aklını kullanır, aklını kendine kılavuz bilir.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Kısacası
geçmişin metafiziğiyle doğa bilimlerini belirleyen insansızlaştırma ve
kişiliksizleştirme sürecine karşı bir tavır Rönesans döneminin felsefe
anlayışının temelini oluşturmuştur.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt;">Rönesans felsefesinde teori ve pratik arasındaki mutlak
antitez yok olup giderken, doğruluk ve yanlışlık mutlak olmayıp, bilginin sonu
gelmeyen ilerlemesine bağlı ve göreli olan değerler olarak anlaşılmıştır. </span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Bilgi
teorisi bakımından ampirist (deneyci) bir bakış açısı sergileyen Rönesans
felsefesinde, insan zihni, yalnızca dış dünyadan gelen izlenimlerin pasif bir
alıcısı olarak görülmemiş, zihnin etkinliğini vurgulayan aktivizm, iradecilik
(voluntarism), kişiselcilik (personalizm) ve bireycilikle (individualism)
birleşmiştir. Bu özerkleşme süreçlerinin bir parçası olarak birey öne çıkmış,
felesefe de insan düşüncesinde sorun olan her şeyin irdelendiği bir disiplin
olarak yeniden ele alınmaya başlanmıştır. <o:p></o:p></span></div>
<br />
<div>
<!--[if !supportFootnotes]--><br clear="all" />
<hr align="left" size="1" width="33%" />
<!--[endif]-->
<div id="ftn1">
<div class="MsoFootnoteText">
<a href="file:///C:/Users/hp/Desktop/NOtlar/R%C3%B6nesans.docx#_ftnref1" name="_ftn1" title=""><span class="MsoFootnoteReference"><!--[if !supportFootnotes]--><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-family: "Calibri","sans-serif"; font-size: 10.0pt; line-height: 115%; mso-ansi-language: TR; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-language: AR-SA; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin;">[1]</span></span><!--[endif]--></span></a> <span style="font-family: "Times New Roman","serif"; font-size: 12.0pt;">The Encyclopedia
Americana, c. 10, s. 553</span></div>
</div>
</div>
Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-9049318704177354762017-11-25T16:34:00.003-08:002017-11-25T16:35:37.180-08:00Skolâstik Felsefe<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Skolâstik Felsefe </span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 16px; text-indent: 47.2px;">Orta Çağ’ın hâkim felsefe anlayışı</span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; text-indent: 35.4pt;">dır. Skolâstik</span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; text-indent: 35.4pt;"> esas olarak Augistinciliğe</span><b style="font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; text-indent: 35.4pt;"> </b><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; text-indent: 35.4pt;">dayanmaktaydı</span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; text-indent: 35.4pt;">. Tek konusu ise Tanrı ve
onun ruh aracılığıyla kurduğu dünya ile olan ilişkisiydi.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Skolâstik felsefe içerik olarak tamamen dinsel
nitelikli bir Hıristiyan felsefesidir</span><span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">. O, evrene, doğaya ve
insana ilişkin "yeni" bir bilgi ya da düşünce üretmemiş zaten bunu da
amaçlamamıştır. Konusu, bütünüyle Hıristiyan dogmasıdır.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%; text-indent: 35.4pt;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%; text-indent: 35.4pt;">Skolâstik düşüncenin doğa ile ilgisi yoktur</span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%; text-indent: 35.4pt;">,
daha başından itibaren "var olana" bakmaz. O "varlık nedir"
diye sorar, "var olan nedir" diye değil. Orta Çağ için doğa, değerler
hiyerarşisinin en altında yer alır hiç bir biçimde üzerinde uğraşmaya, onu
incelemeye değmez ve doğa, bizim için bir "bilgi edinme" kaynağı
olamazdı.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">Ortaçağ
Düşünce sistemine göre<b> </b>Yeryüzü evrenin merkezidir</span><span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">.
Ay, Güneş ve gezegenler Yeryüzünün etrafında dönen saydam kürelere (sphairos)
çakılı durmaktadırlar. Hıristiyanlığa göre de bütün evren Yeryüzü için yaratılmıştır ve Yeryüzü bu evrenin
merkezidir.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt;">Skolâstik felsefe kendi içinde 3 ayrı evrede
incelenmektedir. Bunlar;</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; text-indent: 35.4pt;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , serif; font-size: 12pt; text-indent: 35.4pt;">Erken
Skolâstik (9-10 Yüzyıllardan 12 Yüzyılın sonuna kadar)</span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Yüksek
Skolâstik (13.Yüzyıl)<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Geç
Skolâstik ( 14. Yüzyılın başlarından 15 yüz yıla kadar) felsefedir.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<b><span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<b><span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Skolâstik Felsefenin Genel
Özellikleri<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Skolâstik
felsefenin genel özelliklerinden bir kaçını sıralayacak olursak;<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">-
Dinsel Nitelik<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">-
Açık Seçik Anlatım<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">-
Akılcılık ve Soyutluk<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">-
Tümcü Dünya görüşü<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">-
Dogmatizm<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">-
Doğadan Kopukluk ve Bilim Karşıtlığı<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">-
İnsanın Kişileşememiş Olması<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-family: "times new roman" , "serif"; font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">-
Düzenleme, Sistemleştirmenin bu dönemde
ön plana çıkan belli başlı özellikler olduğunu söyleyebiliriz.<o:p></o:p></span></div>
Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-9133570492762910912014-03-26T00:49:00.002-07:002014-03-26T00:49:48.962-07:00Totaliter SanatKitlenin üstünde yer alan, ona hükmeden kesim tarafından ‘estetik’ kuralları belirlenmiş olan sanat anlayışı. Özellikle S.S.C.B.’de Jdanov döneminde sanatçı işleyebileceği konular ve kullanabileceği biçimler devlet tarafından reçetelere bağlanmıştır.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-31849673324025131172014-03-26T00:48:00.003-07:002014-03-26T00:48:57.505-07:00TürümTüm gerçekliğin bir ezeli-ebedi olan yetkin ve aşkın bir varlıktan çıktığını, türediğini öne süren metafiziksel öğreti.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-75722477420760110342014-03-26T00:47:00.004-07:002014-03-26T00:47:57.664-07:00SimulacrumGenelde son dönem Fransız felsefesinin, daha özeldeyse Baudrillard'ın çağdaş dünyaya yönelik olarak verdiği "varolan durum çözümlemeleri"nde ya da "durum betimlemeleri"nde kilit önemi bulunan postmodern Felsefe terimi.<br />
Orijinali, gerçeği, ilk örneği olmayanı; kendisi zaten kopya olan bir şeyin kopyasını anlatan terim.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-64669787095354659802014-03-26T00:46:00.002-07:002014-03-26T00:46:43.026-07:00Res Cogitans ve Res Extensa<b>Res Cogitans: </b>Ruhsal cevher. Descartes Felsefesi’nde ‘ben’ anlamında kullanılmaktadır.<br />
<b>Res Extensa:</b> Maddi cevher. Descartes Felsefesi’nde ‘dünya’ anlamında kullanılmaktadır.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-87233651125627259902014-03-26T00:45:00.000-07:002014-03-26T00:45:02.033-07:00RetorikFikir ve düşünceleri en iyi yolla ifade edebilme, etkili konuşma.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-88485706969425776942014-03-26T00:43:00.002-07:002014-03-26T00:43:47.718-07:00PathosDuygu yoluyla kavrama.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-73687908569515087312014-03-26T00:41:00.003-07:002014-03-26T00:43:23.087-07:00LogosAkıl yoluyla kavrama. Herakleitos’ta doğa yasası, Augustinus’ta tanrısal ışık anlamında da kullanılmaktadır.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-4734631098542460392014-03-26T00:36:00.002-07:002014-03-26T00:39:51.808-07:00Kiç (Kitsch)Bize sanayileşmenin getirdiği bir şey (kavramdır). İki anlamda da sanayileşme. Birincisi, (popüler) kültürün sanayileşmesi; ikincisi, sanayiinin yarattığı üretim olanaklarının hem anlam hem de araç olarak kültüre uygulanması.<br />
Kiç tekrarlara dayalı olması nedeniyle, hazır kalıpların içinden üretilir.<br />
‘Gerçeğin yitimi’dir kiç. Kiç gerçekle ilişki kurmak bir yana, ondan kopmayı ve gerçeğin üstünü örtmeyi bir yöntem ve ilke olarak benimser.<br />
Kitleyle olan ilişkisi açısından kiç bir felçleşmedir diyebiliriz.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-18711650499524399932014-03-26T00:35:00.001-07:002014-03-26T00:50:15.821-07:00Kamusal Sanat (Public Art)1970’lerden sonra yaygınlık kazanıyor. Bu tarihlerden sonra etkinlik kazanmasında en önemli etkenler siyasal bilincin, tavrın ve etkinliklerin doruk noktasına ulaşmasıdır.<br />
En önemli amaçları; kitlenin, toplumun estetikle, sanatla karşılaştırılması ve sanat eserinin izleyiciyle buluşturulması, izleyiciye sunulmasıdır. Bu doğrultuda kitleyi bilinçsiz bir kalabalık olmaktan çıkarıp nitelikli bir topluluk yaratmayı amaçlar.<br />
Kamusal sanatta sanatçı, bireysel, artistik, toplumsal sorumluluğu çerçevesinde bir cevap üretir ya da sorular ortaya koyar.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-28086492054798197842014-03-26T00:34:00.001-07:002014-03-26T00:39:25.679-07:00İmmanentİçsel.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-91795508774560835752014-03-26T00:30:00.001-07:002014-03-26T00:39:10.654-07:00Ontoloji (Varlık bilim)Varlık teorisi.Görünen dünyayı-maddeyi olduğu kadar ardındaki gerçekliği ve varlığın doğasını inceleyen felsefi öğreti.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-38509596122674887472014-03-26T00:27:00.002-07:002014-03-26T00:38:57.050-07:00Gnoseolojik (Bilgi bilim)Bilgi teorisi ile ilgili.Varlık hakkında bilginin teorisi.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-82441039642096933852014-03-26T00:23:00.002-07:002014-03-26T00:38:31.713-07:00Anolojiİki şey arasındaki benzerliklerden yola çıkarak, onların başka bakımlardan da benzer olacaklarını öne süren çıkarsama.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-19386015034385619492010-04-30T04:07:00.001-07:002010-04-30T04:07:23.325-07:00Metafizik<ol><li>Tanrı, uzay, zaman, varlık, varoluş gibi kavramları inceler.</li><li>İlk çağ filozofları tarafından "fizik bilimlerisinin ötesi"nde kalan kavramlar için kullanılmıştır. Günümüze kadar anlamını korumuştur.</li><li>Kelimenin etimolojik kökeni Aristoteles'in Metafizik adı verilen kitaplar serisinden gelmektedir.</li></ol>Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-55579695727444474792010-04-30T04:06:00.004-07:002010-04-30T04:07:01.804-07:00Panteizm ya da TümtanrıcılıkPanteizm ya da Tümtanrıcılık (Doğatanrıcılık Kamutanrıcılık) Evrenin bütününü Tanrı olarak kabul eden felsefî görüştür. Panteizm'de, pan-enteizm'den (kamusaltanrıcılık) farklı olarak herşeyi tanrının bir parçası olarak kabul edilir, tanrı her şeydir ve her şey tanrıdır. Panteizme göre Tanrı'nın evrenden ayrı ve bağımsız bir varlığı yoktur. Tanrı doğada, nesnelerde, insan dünyasında vardır. Her şey Tanrı'dır.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-91800172248368959762010-04-30T04:06:00.003-07:002010-04-30T04:06:42.177-07:00Aksiyoloji (değerler felsefesi)<span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>Aksiyoloji (değerler felsefesi) etik ve estetik olmak üzere ikiye ayrılır. Etik, insanların ahlaki değerlerini sorgularken (ahlaklı - erdemli gibi) estetik ise neyin güzel olduğuyla ilgilenir. Neyin etik, neyin estetik olduğunu açıklamak oldukça güçtür, buradan hareketle aksiyoloji bireylerin davranışlarına temel teşkil eden değerleri araştırmaktadır.Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-21584883930930890312010-04-30T04:06:00.001-07:002010-04-30T04:06:21.947-07:00A priori (Önsel)<ol><li style="text-align: justify;">Deneyimlere ya da tecrübelere bağlı olmaksızın varlığı kabul edilmiş bilgi veya önerme.</li><li>Deneyim ve tecrübeler öncesinde var olan bilgi.</li><li>A posteriori'nin karşıtı olarak kullanılmaktadır.</li></ol><span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> Skolastiklerce geliştirilmi</span>ş olan bu kavram Alman düşünür Immanuel Kant’ın düşünce sisteminde önem kazanmıştır. <div><span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"><br /></span>A priori ve a posteriori terimlerini ortaya atan XIV. Yüzyıl skolastiklerinden Albert le Grande de Saxe’tır.</div>Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8233761308320823184.post-34400298780545682662010-04-30T04:04:00.000-07:002010-04-30T04:05:53.485-07:00A posteriori (Sonsal)<ol><li>Tecrübe ya da deney ile elde edilen, tecrübe ya da deney sonrasında ortaya çıkan doğruluğu anlaşılan bilgi veya önerme.</li><li>Deneyden önce gelen A priori'nin karşıtı olarak kullanılır.</li></ol><span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>Latince kökenli olan bu kavram Kant'tan sonra bilgi felsefesinin temel kavramlarından biri olmuştur.Usçular ile Saul Kripke ve Noam Chomsky gibi kimi günümüz düşünürleri dışında genellikle, deneyden türetilen tüm bilgilerin "a posteriori" olduğu kabul edilir.<div><span class="Apple-tab-span" style="white-space: pre;"> </span>A priori ve a posteriori terimlerini ortaya atan XIV. Yüzyıl skolastiklerinden Albert le Grande de Saxe’tır.</div>Nefehttp://www.blogger.com/profile/14397495994963573148noreply@blogger.com0